Dnes se stále vÃce lidà zhlÞà v takzvaných primitivnÃch kulturách, tedy takových, které jeÅ¡tÄ› žijà starým způsobem života, mnohdy zůstávajÃcà e stádiu lovců a sbÄ›raÄů. PÅ™ipadá jim, že takový život je mnohem jednoduÅ¡Å¡Ã a naplnÄ›nÄ›jÅ¡Ã než ten, který vedeme my.
Â
Â
LÃbà se jim také to, že tito lidé jsou podle nich mnohem vÃce spojeni s pÅ™Ãrodou, nedrancujà ji tak jako modernà ÄlovÄ›k. A je to právÄ› tato jakási Äistota, nevinnost a úcta k životu, která zde ÄlovÄ›ku tak imponuje. Když se vÅ¡ak podÃváme blÞe, zjistÃme, že skuteÄnost až tak růžová nenÃ.
Â
Ano, tito lidé nemajà výdobytky modernà civilizace, to je pravda. AvÅ¡ak také je pravdou, že jejich průmÄ›rná délka života je mnohem nižšÃ, a že je velká úmrtnost zvláštÄ› u dÄ›tà a novorozenců. O tom, jaké následky má Å¡patná hygiena, asi nenà potÅ™eba hovoÅ™it.
Â
Â
Vzhledem k tomu, že zde nemajà vodovodnà ani kanalizaÄnà systém, musà chodit pro vodu k vodnÃm zdrojům, jako jsou Å™eky Äi studny. A ty mnohdy nejsou ani zdaleka nejÄistÅ¡Ã, o nebezpeÄÃ, které pÅ™edstavujà hroÅ¡i Äi krokodýli ani nemluvÄ›. O klasickém mytà si mohou nechat jen zdát, a to ve spojenà s chybÄ›jÃcà kanalizacà znamená, že tyto vesnice nevonà zrovna po fialkách. To je vÅ¡ak nÄ›co, co v dokumentech neuvidÃte.
Â
Ani se vztahem k pÅ™ÃrodÄ› to nenà až tak slavné. Tito lidé se ve skuteÄnosti snažà pÅ™ežÃt, a to za každou cenu. RozhodnÄ› jim nevadà zabÃt napÅ™Ãklad kriticky ohrožený zvÃÅ™ecà druh, pokud tÃm ochránà svá stáda nebo i jen prokážou stateÄnost. Poraženà stromů na rozÅ¡ÃÅ™enà pastvin také nenà niÄÃm neznámým. Jediný rozdÃl oproti lidem z modernà spoleÄnosti je ten, že nemajà k dispozici takové zdroje.
Â
RozhodnÄ› bychom si tedy nemÄ›li tyto kultury žádným způsobem romantizovat. Lidé jsou lidé, bez ohledu na to, kde a jak vyrůstajÃ. Základnà lidské pudy a instinkty zůstávajà vždy stejné, a tak tomu je již od úsvitu lidstva.